lauantai 11. lokakuuta 2014

Itävalta, päivät 1-4

Eli nyt teen pari postausta meidän Itävallan matkasta. Olimme kylässä nimeltään Bad Gastein ja enimmäkseen patikoimme matkan aikana ja olimme omatoimimatkalla.

Päivä 1:
Piti herätä jo neljän maissa, koska lento lähti kahdeksalta Helsinki-Vantaalta. Meillä oli vaihto Berliinissä, jossa meidän piti oleilla pari tuntia. Sitten lento Salzburgiin ja sieltä menimme bussilla lentokentältä rautatieasemalle. Liikenteessä oli kauhea ruuhka ja bussi liikkui tosi hitaasti, mutta ihan hyvissä ajoin ehdittiin junaan. Juna taas oli aivan täynnä ja ei päästy istumaankaan, kun vasta loppumatkasta. Lisäksi piti raahata isoa matkalaukkua, mutta selvittiin kyläämme eli Bad Gasteiniin. Juna-asemalla meitä oli vastassa hotellin johtaja! Hän oli luvannut viedä meidät autolla hotelliin ja oli tosi ystävällinen ja kertoi parhaat nähtävyydet. :) Päästiin hotelliin ja saatiin huone. Oltiin aika väsyneitä 12h matkustamisesta, mutta lähdettiin vielä isän kanssa etsimään ruokakauppaa. Ei meinattu löytää yhtäkään, kunnes löytyi Shell ja sieltä sit ostettiin välipalaa ja juotavaa. :D Sitten menimme vaan syömään (meillä oli puolihoito) ja nukkumaan.

Päivä 2:
Hotellin aamupalat oli tosi hyviä! Mutta siis, lähdimme aamupalan jälkeen yhdelle hiihtohissille, joka vei Stubnerkogel -nimiselle vuorelle. Oli tosi kiva, eikä mua edes korkeanpaikankammoisena huimannut pahasti. Siellä sitten kävimme patikoimassa n. 2400m korkeuteen. Välillä maasto oli aika vaikeaa ja pelotti et kaadun kun se oli osin sellasta kivikkoista ja kallioista... :D Patikoinnin jälkeen tulimme takaisin alas kylään hissillä ja löydettiin Spar-kauppa jossa käytiin. Kun päästiin hotellille, huomasin et mun naama oli osin ihan palanut... Amatöörimäistä, en koskaan osaa laittaa tarpeeksi aurinkorasvaa! Nojaa, sitten illalla käytiin uimassa hotellin altaalla (ah 32 asteisesessa) ja syömässä.

Tuossa näkyy sitä patikointipolkua.

Patikointiin siis tuonne ylös :)

Uskalsin jopa tollaselle sillalle! :D

Päivä 3:
Aamupalan jälkeen lähdimme kävelemään kylästämme lähtevää Wilhelm promenadia pitkin, joka oli siis sellainen patikointipolku. Siellä oli mm. kesyjä oravia jotka ois tullu syömään kädestä jos ois ollu pähkinöitä. :D Käveltiin ja käveltiin, noustiin ylemmäs ja käveltiin. Oli aika kuuma ja aurinko paistoi täysiä ja pelkäsin vaan että iho palaa lisää... :D Patikoitiin seuraavaan kylään asti ja jotenkin eksyttiin patikointipolulta ja tultiin vähän omaa reittiä alas ja juuri kun oltiin lähellä autotietä, niin huomattiin bussi joka oli just lähössä. Sitten juoksuks ja se bussi ehti lähtee mutta pysähty kun näki meidät ja päästiin bussilla takaisin Bad Gasteiniin.

Tilannekuva :D

Päivä 4:
Herättiin siinä ennen viittä muistaakseni (hyi) ja lähdettiin kuuden junalla Salzburgiin. Siellä oltiin ennen kahdeksaa ja mentiin yhteen kahvilaan aamupalalle. Yhdeksältä sitten alkoi The original Sound of music -tour. Eli käytiin The sound of music -elokuvan kuvauspaikoilla. En nyt kerro niitä erikseen, mutta käytiin mm. Mondseen kirkolla ja Mirabell puurarhassa.
   Käytiin myös Hellbrunnin linnalla, jossa oon aiemmin pienenäkin käynyt ja mulla on sieltä traumoja! Se oli siis sellainen paikka, että siellä puutarhassa oli suihkulähteitä, mutta ne laitettiin päälle vaan aina silloin tällöin yllättäen ihmisiä. Eli niistä suihkusi vettä ihan ihmisten päälle! Kun käytiin siellä silloin vuonna 2006(?), olin silloin ihan paniikissa ja itku kurkussa. :D Nyt ei onneksi menty itse sinne alueelle, vaan käytiin katsomassa vain yhtä leffaan liittyvää lavastetta.
   Itse näin ton leffan ekaa kertaa yli vuosi sitten ja eka ajattelin että njääh, tuskin mitenkään erityisesti tykkään siitä, mutta ei kannattais olla ennakkoluuloinen. :D Tykkäsin siitä, se on jotenkin niin ihana ja sen tarina myös!
   Kierroksen jälkeen kello olikin jo yksi ja mentiin yhteen kauppakeskukseen, jossa käytiin mäkissä syömässä ja parissa kaupassa. Neljältä lähdettiin junalla takaisin Bad Gasteiniin.

Tää on siis sieltä Hellbrunnista. "I am sixteen, going on seventeen"

Mirabell garden

Loput päivät tulee myöhemmin! :)